Inkaso se ugovara kao vid plaćanja u situaciji kada se prodavatelj i kupac poznaju i kada je prodavatelj (izvoznik) uvjeren da je kupac vrlo pouzdana osoba i da su kupčeva solventnost i spremnost da ugovorenu robu plati, neupitne. 

Prednosti korištenja inkasa

  • jednostavan i jeftin način rukovanja dokumentima
  • plaćanje se odvija brže nego kod plaćanja na otvoreno
  • zaštićenost vlasništva nad robom i mogućnost raspolaganja njome, što je neusporedivo povoljnije nego kod isporuke robe na otvoreno

Tri temeljna oblika inkasa

Prilikom sklapanja ugovora kupac i prodavatelj će utanačiti da se plaćanje robe ili usluge obavi:

  • Novac uz dokumenta (Cash Against Documents – CAD) - Kod CAD aranžmana izvoznikova komercijalna i otpremna dokumenta će biti poslana uvoznikovoj banci i uručena uvozniku tek kad sredstva budu naplaćena. Uvoznik zato ne može da preuzme robu od prijevoznika dok plaćanje ne bude izvršeno.
  •  Dokumenta uz plaćanje (Documents against payment ili D/P) - Kao i kod CAD transakcije, izvoznikova komercijalna i otpremna dokumenta šalju se preko uvoznikove banke radi naplate sredstava. Pored izvoznih dokumenata, izvoznik prilaže mjenicu koja je plativa kada je kupac vidi (zato na njoj stoje riječi „po viđenju“).
  • Dokumenta uz akcept (Documents against acceptance ili D/A) - Uvoznicima se nudi odgoda plaćanja, pod uvjetom da su spremni da akceptiraju mjenicu koju na njih vuku izvoznici u određenom roku, na neko buduće vrijeme koje je fiksno. Akceptiranjem mjenice uvoznik pravno priznaje dug. Akcept je ostvaren kada uvoznik stavi svoj potpis na lice mjenice. Banka uručuje otpremna dokumenta uvozniku. 

Podnošenje dokumenata na inkaso

Nakon što se, temeljem sklopljenog ugovora, prikupe otpremni dokumenti kao dokaz izvršene otpreme robe istiće poslužiti izvozniku da robu naplati. Pošto je ugovorom definirano da će plaćanje robe biti obavljeno putem dokumentarne naplate, izvoznik će pristupiti realizaciji iste. Cijeli proces obavljanja dokumentarne naplate mogao bi se podijeliti u tri faze i to:

  • Ispostavljanje inkaso naloga (collection instruction) od strane izvoznika
  • Prosljeđivanje inkaso naloga sa svim potrebnim dokumentima podnosećoj  odnosno naplatnoj banci
  • Iskup dokumenata kod podnoseće odnosno naplatne banke

Definicije ključnih pojmova

  • Naplata (čista i dokumentarna) ili Inkaso prodavateljev je nalog kojim on nalaže svojoj banci da podnesene joj dokumente izruči njegovu kupcu putem bankovne veze u zemlji tog kupca, uz uvjet da ih ovaj odmah plati ili da akceptira na njega vučenu mjenicu.
  • Novac uz dokumenta (Cash Against Documents – CAD) - Kod CAD aranžmana izvoznikova komercijalna i otpremna dokumenta će biti poslana uvoznikovoj banci i uručena uvozniku tek kad sredstva budu naplaćena.
  • Dokumenta uz plaćanje (Documents against payment ili D/P) - Kao i kod CAD transakcije, izvoznikova komercijalna i otpremna dokumenta šalju se preko uvoznikove banke radi naplate sredstava.
  • Dokumenta uz akcept (Documents against acceptance ili D/A) - Uvoznicima se nudi odgoda plaćanja, pod uvjetom da su spremni da akceptiraju mjenicu koju na njih vuku izvoznici u određenom roku, na neko buduće vrijeme koje je fiksno.

Olakšajte plaćanje u vanjsko-trgovinskom poslovanju i zajedno s UniCredit Bank pronađite najbolje rješenje za Vaše poslovne transakcije.